​​Pas på ryggen med de rette møbler

Det siges at op til 80 procent af danskerne vil få problemer med ryggen før eller senere. Normalt er det ikke farligt, og i de fleste tilfælde kan du forebygge det. Det handler mest af alt om du sidder og går korrekt i løbet af dagen. Vi giver dig tips og tricks nedenfor.

Pas på med at læne dig forover

Mange gange sidder vi ikke ret op. Det gælder især når vi sidder med en bærbar computer i en mindre korrekt situation fx i sengen eller på sofaen. Hvis du træt kan du være mere tilbøjelig til at slumpe forover. Derfor bør du være påpasselig med at læne dig for meget forover.

Typisk er det en vanesag. Prøv at fange dig selv i at du læner dig forover, når du fx ser en Netflix-serie i sengen. Det samme gælder hvis du spiller Blackjack på din iPhone i sofaen, og sådan kunne vi blive ved.

Arbejd ikke i sengen

Naturligvis kan du også forebygge rygproblemer på andre måder. Blandt andet anbefales det ikke at bruge mange timer på computeren i sengen. Hvis du fx arbejder hjemmefra, er det bedre at du sidder ved et skrivebord i stedet for under dynerne. Generelt vil du være mere produktiv, hvis du hopper ud af nattøjet og arbejdet fra en skrivebordsstol i stedet for sengen, men det er en helt anden debat.

Lav en god arbejdsstation

Hvis du bruger mange timer på studiet eller arbejdet derhjemme, er det værd at lave en god arbejdsstation. Først og fremmest kan du dekorere et hyggeligt område, som du kan lide. Tro det eller ej men den rette indretning kan motivere dig meget mere. Derudover er det en god ide at hæve din bærbare computer, hvis du arbejder med sådan en. Hvis din computer står lavere på bordet og tvinger dig til at kigge nedad, kan det føre til problemer i nakken, som senere skaber problemer med ryggen.

I den anden ende af kroppen, kan du også købe en fodstøtte. En god fodstøtte kan hjælpe med at du sidder ret op fremfor at hænge i stolen. Der findes endda fodstøtter med massage, som kan gøre dig endnu mere tilpas uanset om du arbejder eller spiller med computeren.

Dyrk sport du kan lide

Der er mange gode grunde til at dyrke sport. Blandt andet kan din krop blive stærkere og det kan forebygge problemer med ryggen. De fleste sportsaktiviteter er med til at styrke din krop. En af de bedste er svømning, som både kan være sundt og sjov. Dog er det vigtigste at du dyrker en sport, som du kan lide.

Sov godt i sengen

Vi vender tilbage til sengen, da den også kan være roden til dine problemer, eller byde på løsningen. Mange gange kommer du langt ved at have en god topmadras, så du ikke ligger dårligt i sengen. Hvorvidt den skal være hård eller blød, afhænger af dine præferencer. Dog er en hård topmadras ofte et godt valg til at støtte din krop og rygsøjle, når du drømmer sødt om natten.

Skriv en kommentar